Sunday, June 3, 2012

Gawai 2012 2


1hb Jun, ada program Aman Kampus. Program pelajar IPTA IPTS Semenanjung Sarawak. Kena beri baju free. Pegi buat ranyai, tolong ikat keropok, air kotak dan lain-lain. Tengah hari tu, pelajar-pelajar sampai diberi tuak/air bergas. Banyak juak students ya. Panas gilak pakei baju ya terus ku tukar balit pakei baju t ku mpun. Tengok tv sekali indai madah Cikgu Wong dah sampai. Aku jenguk keluar sekali ku nanga ada sida Pad n Sant. Terus ku jerit kesukaan di pintu. Tapi yang sik best anak cikgu ku ya ngan dak nya juak. Tension aku ngan nya kelak. Adeh. Sik selesa ku mun nya ada. Selalu ja jeles mun ku or kamek orang rapat ngan cikgu ya. Bukan sekali atau duak, berkali-kali dah aku tengok nya sik selesa ngan aku la terutamanya. Aku pula yang serba salah. Sant sama Pad ajak pergi rumah Juman lepas pegi rumah ku. Erm... Fikir-fikir ku. Takut anak nya sik suka aku ikut cikgu ya bah. Tapi ku mauk juak jumpa Juman. Sikpa la.. Demi Juman ku tebalkan dan kentalkan juak muka dan semangat ku. Lepas pegi berapa rumah students lain di rumah panjang Juman, cikgu hantar saya balik.


 


Sampai ja rumah panjang, indai madah bisi 5 orang anak angkat nya. hehehehehe... Semua laki.3 orang memang diagihkan kat kami tapi 2 orang ya tambahan. Aku ikut Amber pegi main alat muzik tradisional kat depan bilik tuai rumah. Main engkerumung dengan Amber dan budak-budak kecik lain. Aku la yang tua sia. Ngulu ka orang. Tiba-tiba ja ada orang datang duduk tepi. Urus setia program ya. Nya mau belajar main ya juak.  Malam ya, ada 'ngetas ranyai'. Saya pun join ngetas ranyai bila mak cik sorang ya nyuruh aku. Ngetas ranyai ya perlu ngajat. Tapi saya tidak ngajat, saya jalan-jalan ja siap siap dengan topi dan parang ilang. Rock la ku. hahaha... Ada sorang anak angkat mak ku ya, minta duet ngan aku. Dari tadi petang nya ajak ku berbual. Malam ya tidur sebelah Amber ja. Letih. Tengah-tengah malam ku dengar orang bising-bising di luar. Indai kejutkan aku nyuruh ku bangun tolong serve tetamu.Dengan muka rambut serabai, aku bangun juak serve kek lapis Sarawak. =.=".... Sekali ku tengok orang di luar, punya ramai peserta program ya. Hampir semua. Gara-gara sorang miak ngikut anak angkat mak ku mau makan kek lapis Sarawak. Dia ajak kawan lain dia pula. Kakak ku suruh dia bawa semua geng-geng. Sekali tengok, semua datang. Sekejap datang pula group satu lagi. Punya ramai. Ada student UPM juga 2 orang budak laki cina. Kuat minum itu dua. Kawan dengan abang ipar saya. Mereka dua dari KTP. Hermm..KTP. Tengok rambut-BOTAK. Terusku tanya, ikut SUKSIS ka ni. Mereka jawab ya. Hahaha.. Terusku balas balik, 'patutla rambut botak'. Senang ba detect. Ohya.. Bujang sigat ya ada masuk rumah ku juak. Pas abis layan mereka tu, aku sambung tidur. Bapa tengah layan sorang student Iban dari UPSI. Educated dia tu. Last last, ku balik rumah satu lagi. 

Malam ya terima mesej dari Cikgu Wong. Ikut planning the next day we will ambush Cikgu Dor's house and others. But unfortunately, dia sakit perut cirit birit. Tu la.. Banyak sangat rumah dia pegi. So macam tidak jadi saja kalu macam tu.

2 comments:

jai jj said...

ko minum ka nie debbie..??

Injan said...

Uik. Mana ada saya minum air tin tu. Tidak kena buka pun Sengaja kawan saya letak tengah2.