Wednesday, November 2, 2011

Kadazan and Dusun

Mari mari kita belajar bahasa Kadazan dan Dusun. Interesting. Thanks to Helvendry, Gee, Jai dan yang bersekutu dengan saya. Saya akan mempraktikkan ayat2 tertentu dengan dorang2 di sana. Siap2 ya.

Kotohuadan kuma koupusan ku kio - Thanks to my love

Koupusan sogigisom - Kekasih selamanya

Mokirayou - Minta puji

Oupus oku dika - Saya sayang kamu

Thank you - Kotohuadan kio (Kadazan)/kounsikau (Dusun)

Orohian oku dia - Saya suka kamu

Muhang oku dia - I love you

Miagal - Sama-sama

Ika no koposionku - Engkau lar kesayangan ku.

Iti ginavoku - Hati saya

Om ingkaa nogi kumaa noid diau oi koginavaanku inupus om ginovoo nu iti ginavoku - Sama juga
dengan kamu wahai kekasih saya, ko sayang sama hati saya ( tu macam pelik ja ayat )

Osonong tanga tuang - Selamat tengah malam

Mogugulu oku modop - Saya tidur duluan.

Notuangan - Sampai lewat malam

Tumuong - Mau malam

Pointuong - Mau gelap

Ika noh id ginawo - Kaulah yang ada dalam hati

Amu eh - Tidak


Tuhan sungguh luar biasa! Tuhan gave me a chance to go back this December. Thanks Lord.

Tadi kami ada perjumpaan bersama pengarah CEISED. Talk about jalinan kasih UPM and Thailand. Ya. Thailand was flooded. So, we are going to help Thailand by buying these things.

2kg sugar
2kg tepung gandum
3 tin susu pekat
2 botol air mineral 1.5L.

On 9/11 we have to bring all those things to Dewan Besar. On 10/11, we are going to hand in all those things to wakil from Thailand. Means we have 3 meetings. 3 meetings are equal to 3 classes of Baksis. If we succeed in doing this for charity, 3 classes will be canceled. Yaahhooooo.....
Hence, on Saturday 17/12 there is no worries about not attending the class. I'm coming home! Just worry about classes on Friday. I pray God will give me the chance of going home. Amen.

6 comments:

Anonymous said...

nice... sriousLy kmu mmang x sama dgn org yg sa kenaL sbLum nie... huhuhuhu

Anonymous said...

hahahaha.. msih bnyak kesalahan ejaan... hohohoho

Injan said...

Hahhaha...Biasala..Saya Debbie Injan. Memang la tidak sama dengan orang yang kau kenal sebelum ni. Sebab hanya ada satu Debbie Injan saja disini.

tapi itu ejaan saya ambil dari lagu ooo jai..

jai jj said...

hahahaha... yaLa.. taw La dLm dunia nie hnya kamu jak ada sifat mcm kmu... nie ejaan salah kamu..:

orohuan oku dia.. bukan orohuan, tapi orohian.... hehehehehe

Injan said...

Hahahaha.... Neh.. tau pun..

Bah..nanti saya kasi tukar.

jai jj said...

xya tukar... nanti sa xkenaL kmu... hahahahaha